Wat met mijn hospitalisatieverzekering als ik in Tenerife overwinter?

Je moet het maar meemaken. Je overwintert in Tenerife en onverwachts word je opgenomen in een ziekenhuis wegens hartklachten. Een dringende operatie is noodzakelijk. Hoe zit het dan eigenlijk met de hospitalisatieverzekering?

Indien je een hospitalisatieverzekering onderschreven hebt, is er geen probleem. Deze verzekering komt  tussen voor de extra kosten na de tussenkomst van het ziekenfonds of de mutualiteit. Voor verblijven in het buitenland langer dan drie maanden, is het aangewezen om met ons contact op te nemen.

Samen kunnen we dan nagaan – het hoeft hier niet alleen te gaan om verblijven langer dan drie maanden – wat verzekerd is in het buitenland en voor welke bedragen?

- In welke landen geldt de dekking?
- Is het transport naar het hospitaal verzekerd?
- Hoe zit het met de repatriëring?
- Wat met de familieleden ter plaatse?
- Hoe zit het met de nazorg in België.

Het is ook belangrijk om te weten of er een derde betalerssysteem bestaat, zodat je het ziekenhuis niet hoeft te betalen. Of binnen welke periode en hoe je de hospitalisatie moet aangeven?
Er zijn wel specifieke voorwaarden voor Erasmus-studenten bijvoorbeeld, waar er een maximum verblijfsduur van zes maanden van toepassing kan zijn.. Of bij wintersportvakantie waar er specifieke dekkingen nodig zijn, zoals de reddings- en opsporingskosten, een transport via gipsvluchten, en noem maar op.
Een goede check-up voor je vertrek komt hier goed van pas.

De Europese ziekteverzekeringskaart

Naast een uitgebreide hospitalisatieverzekering, raden we je ook aan om de Europese ziekteverzekeringskaart aan te vragen bij je mutualiteit of ziekenfonds
Deze kaart is als het een ware een bewijs dat je in het buitenland verzekerd bent door de Belgische Sociale zekerheid. De kaart vergemakkelijkt de toegang tot het ziekenhuis - en aldus tot een snellere medische behandeling -, en tot de terugbetaling van de kosten, die voorzien zijn bij je mutualiteit.
Stel dat sommige ziekenhuizen hieromtrent moeilijk doen, raden we je aan om zo vlug mogelijk met je mutualiteit contact op te nemen. Zij kan dan contact opnemen met het bewuste ziekenhuis. Tegelijkertijd neem je best contact op met je hospitalisatieverzekeraar via ons kantoor of op een speciaal nummer van een helpdesk, dat meestal 24 op 24 uur toegankelijk is. Van zodra sommige ziekenhuizen weten dat je een hospitalisatieverzekering hebt, weigeren ze dikwijls de Europese ziekteverzekeringskaart en redeneren ze dat je alles zal voorschieten. Dus voorkomen is hier beter dan genezen.